Primul RS cu siluetă de SUV din gama SKODA. Primul motor biturbo TDI din gamă. Cel mai puternic KODIAQ din câte există. E noua SKODA KODIAQ RS, iar noi, cei de la PiataAuto.md, am avut ocazia unei aventuri excepţionale cu acest nou model SKODA, timp de 7 zile, pe cel mai frumoase drumuri ale României, alături de alte 6 modele sportive pur-sânge, în compania unor camarazi din presa auto din România, Spania, Portugalia şi cea internaţională. Maşina noastră era SKODA KODIAQ RS. Eram, de fapt, printre primii oameni din această parte a lumii care apucaseră să conducă noul SUV de performanţă de la SKODA!
Timp de o săptămână, am alergat cam 2,500 km pe drumurile tării vecine, traversând tot tabloul de ipostaze posibile – orase mai aglomerate si mai libere, drumuri extraurbane, autostrăzi si mai ales drumuri pustii pline de viraje, unde să poti conduce mai condimentat.
Am început cu Dobrogea – poate una din cele mai putin explorate regiuni din traseul nostru, cu drumuri pustii si cu relief ce amintea de tările scandinave, amestecat cu un soi de Islanda. Să alergi pe aici cu masina, vara, la apus de soare, e tocmai ceea ce ti-ar scrie si doctorul drept recomandare atunci când îti cumperi o masină sport. Si e valabil si în cazul unui SUV sport, precum KODIAQ RS.
Apoi, au urmat drumuri mai uzuale, pentru a ajunge în zona Moldovei, iar de aici au urmat alte trasee mai putin cunoscute, precum Transrarărul si Tihuta. Primul e un traseul montan îngust, care urcă sus de tot si care-ti deschide vizorul spre privelisti formidabile, mai ales dacă le vezi de după geamul unei masini savuroase în condus. Cel de-al doilea e totodată si un traseu european – lat, cu asfalt impecabil –, pe care poti să conduci la viteze mult mai iuti, simtând fortele G în fiecare viraj.
Denumirile putin stiute au continuat, iar odată cu ele si privelistile fenomenale ale Transilvaniei – Deda, Toplita, Gheorghieni, Praid – drumurile de aici, din ultimul segment nu doar că sunt frumoase, dar îsi schimbă înclinarea unghiulară atât de des, încât ai impresia că sunt făcute pentru raliuri. Ce plăcere să torci motorul biturbo al lui KODIAQ RS pe aici!
Si, inevitabil, am ajuns si la numele mai cunoscute de pe hartă – Transalpina si Transfăgărăsan. Pe primul traseu crezusem la un moment dat că poti ajunge în vârf doar cu SUV-ul, într-atât de cariat era asfaltul. Însă acolo, în vârf, asfaltul devine mult mai bun, iar privelistea unui drum ce duce spre cer te recompensează. Transfăgărăsanul – toti stiu cum e, doar că mai aglomerat decât îl stiti. Dar, în pofida acestui fapt, am putut conduce SKODA KODIAQ RS în deplină plăcere, suierând rotile în viraj, având zâmbetul până la urechi pe fată...
Mi-a plăcut pozitia de condus din start. Scaunele si volanul mi-au amintit de senzatia Octaviei RS. Următorul lucru, care mi-a alintat simturile, a fost sunetul motorului. Bolboroseste dulce, ca un V6 sau chiar un V8. Nici urmă de troncănit diesel. Sună ca un benzinar din cele sportive, calibrate pentru performantă.
SKODA KODIAQ RS demarează împingându-te în scaun, iar când un SUV atât de mare face asta, ai impresia unui timp de acceleratie si mai mic. Oficial sunt 6.9 secunde pentru versiunea cu 5 locuri si 7.0 secunde pentru cea cu 7. Masina nu-si pierde câtusi de putin controlul, nu suieră anvelopele în van, nu-si pierde stabilitatea de curs. Traiectoria accelerării rămâne precisă, iar sistemul 4x4 transpune perfect toată această fortă pe asfalt. În acceleratii se simte ca un motor V6 de odinioară, de vreo 3.0 litri, or, cred că si voi tineti minte timpurile recente când puteri de 240 CP erau livrate anume de asemenea motoare cu 6 cilindri. Spre satisfactia mea, masina mai si frânează destul de bine. Prompt, eficace si foarte informativ. Si frânele au fost revizuite de ingineri, fiind mai puternice si mai pregătite de alergare la limită, inclusiv de alergare pe circuit.
Să pui un motor mult mai puternic pe o orice masină nu e mare filosofie. Adevărata măiestrie e să calibrezi toate celelalte componente să facă fată acestei noi puteri – frâne, suspensii, directie, cutie, tractiune integrală. Si odată ce m-am convins de frâne, eram curios cum se va simti suspensia, mai ales că versiunile standard ale lui KODIAQ au un anumit ruliu în curbe. Să fi pus motorul biturbo pe aceeasi suspensie, rezultatul ar fi fost unul îndoielnic. Însă inginerii au făcut minuni si aici.
Suspensia a fost rigidizată si, de fapt, nu doar rigidizată, ci recalibrată în totalitate. Toate reactiile sunt diferite – mai cizelate, mai rafinate si menajează foarte usor fortele laterale. Si marea surpriză vine de la sistemul de tractiune integrală. Am început a trece viraje cu pedala tot mai mult apăsată, pentru a-i da masinii un vector mai precis. Si de fiecare dată simti impecabil de bine cum te împinge masina cu toate patru roti prin traiectoria curbei, îi simti limitele, iar dacă apesi si mai mult, începi a simti întotdeauna că puntea spate e cea care alunecă prima în derapaj. Poti să faci chiar mici drifturi, dacă vrei!
În timp ce conduci SKODA KODIAQ RS pe serpentinele unui traseu montan, constati că o poti conduce rapid, că o poti conduce savuros, zâmbind de plăcerea felului predictibil în care se tine. Suspensia si întreaga masină a fost lucrată cu iscusintă de ingineri, astfel încât în rezultat avem o masină care se conduce formidabil, care împinge excelent în scaun si care tine excelent până si cele mai sinuoase viraje ale unor trasee montane.
Da, si în road trip-ul nostru acest KODIAQ RS s-a tinut ca scaiul de toate sportivele. Pe un circuit, poate fizica si-ar fi spus cuvântul. Dar aici, pe drumurile publice, chiar si pe cele mai provocatoare, KODIAQ RS îsi apără onoarea de sportivă veritabilă. Iar asta mă face să spun că-si merită pe deplin emblema vRS. Si apoi, dacă gânditi în formula c-ati vrea pur si simplu cel mai puternic si mai plăcut KODIAQ din câte există, e din nou bună alegerea.